Ruskareissu Kuusamoon 11-17.9.2024

Pitkään toivottu ja paljon kysytty meidän oma, ihan ensimmäinen ruskareissu Kuusamoon toteutui vihdoin. Tulopäivän iltamme oli kaunis ja lämmin. Upea auringonlasku väritti taivaan ja illalla hotellin kulmilla näimmekin monta reissulaistamme iltakävelyllä.

Viikon aikana kävimme monessa eri paikassa. Kiutakönkään kuohuja kävimme ihastelemassa ensimmäisenä päivänä, Leenan Koskituvalla lounastimme herkullisen ja maittavan lohikeiton ja näimmepä myös kun “Käylän-Jaska” laski tukilla Käylänkosken. Hienoa taiturointia Jaskalta ja pystyssä pysyi koko kosken ajan. Ensimmäisenä päivänä kävimme myös Rukan kylässä, osa kiipesi Rukan huipulle, osa kävi Gondoli-ajelulla Ruka Valleyn puolella ja osa shoppaili Rukan putiikeissa. Hyvissä ajoin olimme jo takaisin hotellilla ja halukkaat pääsivät vielä Tropiikin kylpylään mm. vesijumppamaan. Illalla nähtiin myös upeat revontulet.

Kipusimme myös Konttaiselle vesisateessa ja “huipulla” oli niin sumuista että ei valitettavasti nähty juuri mitään samaten Juhannuskukkula oli kovasti sumuinen. Juhannuskukkulalla näimme kuitenkin poron melkoisen läheltä. Sumuisen päivän iltana osa porukastamme lähti Kuusamo-talolle Dallapen konserttiin. Konsertti oli hieno, musisointia isolla orkesterilla, nostalgista musiikkia. Tiesitkö että Dallape on heidän tietojensa mukaan maailman toiseksi vanhin yhtäjaksoisesti soittanut orkesteri ja he täyttävät ensi vuonna jo 100 vuotta, onnea jo etukäteen, mahtava saavutus.

Tämän reissun varsinainen kulttuurikohde oli Posiolla sijaitseva Pentik-mäki. Täällä tutustuimme Anu Pentikin galleriaan, heidän kotimuseoon, kahvikuppinäyttelyyn, museoon ja näyttelyihin ja tulipa liikkeessä ostoksiakin tehtyä. Oli oiva päivä viettää sadepäivää Posiolla, illaksi selkeni sen verran, että reissulaiset pääsivät hotellin maisemiin iltakävelylle.

Ajatus oli että lähdemme Riisitunturin reissulle illasta, jotta voisimme päivällispaikastamme nähdä revontulet. Ensimmäisen päivän Käylänkoski teki vaikutuksen reissulaisiin ja kun vielä näimme pari lauttaa laskevan koskea niin saimme kysymyksen, olisiko tuo mahdollista meillekin. Ja tottahan se oli meillekin mahdollista, järjestimme halukkaille koskenlaskun. Ja olipa meillä mukavaa, meidät haettiin hotellilta ja ajettiin Käylään, josta nousimme lauttoihin ja Juumasta auto tuli taas meidät hakemaan ja toi hotellille. Riisitunturin reissulle lähdimme siis iltapäivästä ja kovin oli sumuista sekä märkää, näkymät eivät olleet parhaat mahdolliset, mutta hymyssä suin lenkin kiersimme paikallisen oppaan kanssa ja menimme päivälliselle, jossa pääruokana oli poron käristystä. Käristys oli todella hyvää ja maistuvaa.

Reissun odotetuin lenkki oli selkeästi Pieni Karhunkierros. Oli onni herätä aurinkoiseen aamuun, menomatkalla poikkesimme eväsostoksille Rukan Saleen. Ajelimme Basecampiin, jossa paikallinen opas meitä jo odottikin. Olimme varautuneet, että kaikki eivät ehkä koko kierrosta kierrä, mutta yllätys oli positiivinen kun kaikki lähtivät kierrosta kiertämään. Oppaamme kertoi, että ei ole kiire, mennään hiljaksiin ja nautitaan kauniista syyspäivästä ja maisemista. Ja näin myös teimme, Harrisuvannossa pidimme pidemmän evästauon ja teimme tulet ja paistelimme makkarat. Tämä päivä oli reissulaistemme mielestä reissun kohokohta, niin kuin myös meidän.

Tämä reissu sujui hienosti, meillä oli todella mukava ryhmä, ei ollut kiire ja annetuista aikatauluista pidettiin kiinni. Saimme myös reissun jälkeen palautetta, että oli hienoa kun olimme nähneet vaivaa ruokapaikkojen kanssa, ruokailimme pienyrittäjien paikoissa ja tuimme paikallisia yrittäjiä.

Ensi vuoden ruskareissu on jo suunnitteilla, tulethan sinäkin meidän kanssamme ensi vuonna Kuusamoon?